לפעמים קל להבחין מתי נראה שילדים מרגישים טוב עם עצמם – ומתי לא. לעתים קרובות אנו מתארים את הרעיון הזה של להרגיש טוב עם עצמנו כ"הערכה עצמית".
ילד עם הערכה עצמית גבוהה:
- ירגיש אהוב ומקובל
- ירגיש בטוח
- ירגיש גאה במה שהם יכולים לעשות
- יחשוב דברים טובים על עצמו
- יאמין העצמו
ילדים עם הערכה עצמית נמוכה:
- הם בעלי ביקורת עצמית וקשה לעצמם
- מרגישים שהם לא טובים כמו ילדים אחרים
- תחשוב על הפעמים שבהן הם נכשלים ולא כשהם מצליחים
- חסר ביטחון עצמי
- ספק אם הם יכולים לעשות דברים טוב
למה הערכה עצמית חשובה?
לילדים שמרגישים טוב עם עצמם יש את הביטחון לנסות דברים חדשים. סביר יותר שהם ינסו כמיטב יכולתם. הם מרגישים גאים במה שהם יכולים לעשות. הערכה עצמית עוזרת לילדים להתמודד עם טעויות. זה עוזר לילדים לנסות שוב, גם אם הם נכשלים בהתחלה. כתוצאה מכך, הערכה עצמית עוזרת לילדים להשתפר בבית הספר, בבית ועם חברים.
ילדים עם הערכה עצמית נמוכה מרגישים לא בטוחים בעצמם. אם הם חושבים שאחרים לא יקבלו אותם, הם עלולים לא להצטרף. הם עשויים לתת לאחרים להתייחס אליהם בצורה גרועה. אולי יהיה להם קשה לעמוד על שלהם. הם עלולים לוותר בקלות, או לא לנסות בכלל. ילדים עם הערכה עצמית נמוכה מתקשים להתמודד כשהם עושים טעות, מפסידים או נכשלים. כתוצאה מכך, ייתכן שהם לא יצליחו כפי שהם יכולים.
איך מתפתחת הערכה עצמית
הערכה עצמית יכולה להתחיל כבר בגיל התינוק. זה מתפתח לאט עם הזמן. זה יכול להתחיל רק בגלל שילד מרגיש בטוח, אהוב ומקובל. זה יכול להתחיל כשהתינוק מקבל תשומת לב חיובית וטיפול אוהב.
כאשר תינוקות הופכים לפעוטות וילדים צעירים, הם מסוגלים לעשות כמה דברים לבד. הם מרגישים טוב עם עצמם כשהם יכולים להשתמש בכישורים החדשים שלהם. ההערכה העצמית שלהם גדלה כשההורים שמים לב, נותנים לילד לנסות, לחייך ולהראות שהוא גאה.
ככל שילדים גדלים, גם ההערכה העצמית יכולה לגדול. בכל פעם שילדים מנסים דברים, עושים דברים ולומדים דברים יכולים להיות הזדמנות להערכה העצמית לגדול. זה יכול לקרות כאשר ילדים:
- נוטים להתקדם לעבר מטרה
- מתחילים ללמוד דברים בבית הספר
- מתחילים להכיר חברים ולהסתדר
- לומדים מיומנויות – מוזיקה, ספורט, אמנות, בישול, מיומנויות טכניות
- משתדלים לתרגל פעילויות אהובות
- מנסים יותר לעזור, לתת או להיות אדיב
- מקבלים שבחים על התנהגויות טובות
- עושים דברים שהם טובים בהם ולהנות
- נראים על ידי אחרים
- מרגישים מובנים ומקובלים
- מקבלים פרס או ציון טוב שהם יודעים שהם הרוויחו
כאשר לילדים יש הערכה עצמית, הם מרגישים בטוחים, מסוגלים ומקובלים באשר הם.
איך הורים יכולים לבנות הערכה עצמית?
כל ילד הוא שונה. ההערכה עשויה להיות קלה יותר לילדים מסוימים מאשר לאחרים. וחלק מהילדים מתמודדים עם דברים שיכולים להוריד את ההערכה העצמית שלהם. אבל גם אם ההערכה העצמית של ילד נמוכה, אפשר להעלות אותו.
הנה דברים שהורים יכולים לעשות כדי לעזור לילדים להרגיש טוב עם עצמם:
עזרו לילדכם ללמוד לעשות דברים. בכל גיל, יש דברים חדשים לילדים ללמוד. אפילו בתקופת התינוק, לימוד להחזיק כוס או לעשות צעדים ראשונים מעורר תחושת שליטה והנאה. ככל שילדך גדל, דברים כמו ללמוד להתלבש, לקרוא או לרכוב על אופניים הם סיכוי להערכה העצמית לגדול.
כשאתה מלמד ילדים איך לעשות דברים, הראה ועזור להם בהתחלה. אז תן להם לעשות מה שהם יכולים, גם אם הם עושים טעויות. ודא שלילדך תהיה הזדמנות ללמוד, לנסות ולהרגיש גאה. אל תהפוך אתגרים חדשים לקלים מדי – או קשים מדי.
שבחו את ילדכם, אך עשו זאת בחוכמה. כמובן, טוב לשבח ילדים. השבחים שלך הם דרך להראות שאתה גאה. אבל כמה דרכים לשבח ילדים יכולות למעשה להזיק.
הנה איך לעשות את זה נכון:
אל תשבחו יותר מדי. שבחים שלא מרגישים שהרווחתם לא מצלצלים. לדוגמה, לספר לילד שהוא שיחק משחק נהדר כשהוא יודע שהוא לא מרגיש חלול ומזויף. עדיף לומר, "אני יודע שזה לא היה המשחק הכי טוב שלך, אבל לכולנו יש ימי חופש. אני גאה בך שלא וויתרת". הוסף הצבעת אמון: "מחר, אתה תחזור למשחק שלך."
שבחו את המאמץ. הימנע מהתמקדות בשבחים רק בתוצאות (כגון קבלת A) או בתכונות קבועות (כגון להיות חכם או אתלטי).
במקום זאת, הציעו את רוב השבחים שלכם על המאמץ, ההתקדמות והגישה. לדוגמה: "אתה עובד קשה על הפרויקט הזה", "אתה משתפר יותר ויותר במבחני האיות האלה", או, "אני גאה בך על תרגול פסנתר – ממש דבקת בזה". עם סוג זה של שבחים, ילדים משקיעים מאמץ בדברים, עובדים לקראת מטרות ומנסים. כשילדים עושים את זה, יש סיכוי גבוה יותר שהם יצליחו.
להיות מודל לחיקוי טוב. כשאתם משקיעים מאמץ במשימות יומיומיות (כמו לגרוף את העלים, להכין ארוחה, לנקות את הכלים או לשטוף את המכונית), אתם מהווים דוגמה טובה. ילדכם לומד להשקיע מאמץ בהכנת שיעורי בית, לנקות צעצועים או לסדר את המיטה.
גם הדגמת הגישה הנכונה נחשבת.
כשאתה עושה משימות בעליזות (או לפחות בלי לקטר או להתלונן), אתה מלמד את ילדך לעשות את אותו הדבר. כאשר אתה נמנע ממהר לבצע מטלות ומתגאה בעבודה שנעשתה היטב, אתה מלמד את ילדך לעשות זאת גם כן.
לאסור ביקורת חריפה. המסרים שילדים שומעים על עצמם מאחרים מתורגמים בקלות למה שהם מרגישים לגבי עצמם. מילים קשות ("אתה כל כך עצלן!") מזיקות, לא מעוררות מוטיבציה. כשילדים שומעים מסרים שליליים על עצמם, זה פוגע בהערכה שלהם כלפי עצמם. תקן ילדים בסבלנות. התמקד במה שאתה רוצה שהם יעשו בפעם הבאה. כשצריך, הראה להם איך.
התמקדו בנקודות החוזק. שימו לב למה שילדכם עושה טוב ונהנה. ודא שלילד שלך יש סיכויים לפתח את החוזקות הללו. התמקד יותר בחוזקות מאשר בחולשות אם אתה רוצה לעזור לילדים להרגיש טוב עם עצמם. זה גם משפר את ההתנהגות.
תנו לילדים לעזור ולתת. ההערכה לעצמם גדלה כאשר ילדים רואים שמה שהם עושים חשוב לאחרים. ילדים יכולים לעזור בבית, לעשות פרויקט שירות בבית הספר, או לעשות טובה לאח. מעשים עוזרים ואדיבים בונים הערכה עצמית ושאר רגשות טובים.