נגישות – למה זה חיוני בעיצוב האתר שלך

Web Accessibility

תוכן עניינים

נגישות בעיצוב אתרים הופכת לנושא חשוב יותר ויותר ומשפיעה על כל ארגון עם נוכחות דיגיטלית. אבל מה זה? למה זה חשוב? ואיך אתה יכול לוודא שהאתר שלך נגיש?

מהי נגישות לאינטרנט?

נגישות אינטרנט היא סט של סטנדרטים שכל אתר אינטרנט חייב לעמוד בהם המבטיח גישה והזדמנות שווה לאנשים עם מוגבלות. עיקרון מרכזי של נגישות הוא יצירת אתרים גמישים כדי לתת מענה לצרכי המשתמש, העדפות ומצבים שונים. 

בשנת 2020, האיחוד האירופי הכריז על מה שמכונה ה- Web Accessibility Directive, תקנה הקובעת שגופים ציבוריים חייבים להנגיש את האתר והאפליקציות לנייד שלהם לכל האנשים, כולל אנשים עם מוגבלות. מאז הרגולציה, הרשות הלאומית לנכים באירלנד (NDA) והמרכז למצוינות בעיצוב אוניברסלי (CEUD), גוף מיוחד בתוך ה-NDA, דוחפים את ההוראה הזו קדימה על ידי מתן דין וחשבון לגופים במגזר הציבורי.

מדוע נגישות אינטרנט חשובה?

על פי הדו"ח העולמי של ארגון הבריאות העולמי (WHO) לשנת 2011 על מוגבלויות, 

ל-15% מאוכלוסיית העולם יש נכות כלשהי. זה כולל מוגבלויות פיזיות, כמו גם מוגבלויות קוגניטיביות ונוירולוגיות. שיעורי הנכות צפויים לעלות רק עקב הזדקנות האוכלוסייה והעלייה במצבי בריאות כרוניים.

אנשים עם מוגבלות צריכים להיות מסוגלים ליהנות מאותה גישה למידע כמו אלה שאין להם. למרבה המזל, ישנן טכנולוגיות זמינות לצמצום או להסיר את החסמים לגישה הדיגיטלית שלהם. מתן הטבות אלו מבטיח שכולם, ללא קשר לגיל, יכולות פיזיות או נפשיות, יוכלו להשתמש באינטרנט ולהיות בעל ניסיון אינטרנטי טוב.

תקני נגישות

הנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG) פותחו על ידי ה-World Wide Web Consortium (W3C) במטרה לקבוע סדרה של הנחיות משותפות בינלאומיות המסדירות את הסטנדרטים של נגישות תוכן אינטרנט כדי להנגיש אתרים, מכשירים ותוכן למשתמשים עם מוגבלויות. תוכן תחת WCAG מתייחס לתוכן אינטרנט שהוא המידע בדף אינטרנט או יישום אינטרנט, הכולל:

מידע טבעי כגון טקסט, תמונות וצלילים

קוד או סימון שמגדיר מבנה, מצגת וכו'.

קריטריוני ההצלחה של WCAG מסווגים לשלוש רמות של התאמה, רמה A, AA ו- AAA.

רמה A

זה מכסה את הדרישות הבסיסיות ביותר של הנגישות והיא המידה המינימלית שיש לעמוד בה. אי התאמה לרמה זו תגרום לאתר אינטרנט בלתי נגיש לחלוטין.

רמה AA

רמה זו מתייחסת לכמה מחסמי הכניסה הנפוצים יותר עבור אנשים עם מוגבלות. זוהי רמת ההתאמה הגבוהה ביותר הנדרשת על ידי רוב אתרי האינטרנט. מכיוון, שהיא מבטיחה כי מחסומי הנגישות הגדולים ביותר יוסרו.

רמה AAA

זוהי רמת הנגישות הגבוהה ביותר במסגרת WCAG והיא קשה יותר להשגה על ידי רוב האתרים. השגת רמה זו רצויה אך אינה הכרחית ביותר.

ארבעת עקרונות הנגישות

עקרונות נגישות האינטרנט הם היסודות של תוכן המיוצר עבור האינטרנט ולכל מי שרוצה להשתמש ברשת. עקרונות אלו ידועים בשם POUR, שהם ראשי תיבות המתארים נגישות פונקציונלית:

  • ניתנת לתפיסה – תפיסה מתייחסת למידע ולמרכיבים של ממשק המשתמש שיש להציג באופן שניתן לתפוס על ידי החושים וששום דבר לא נותר בלתי ניתן לזיהוי או בלתי נראה. לרוב משתמשי האינטרנט, התפיסה מבוססת בעיקר על חזותיים, אך עבור אלה שאינם מסוגלים, נעשה שימוש בסאונד ומגע במקום זאת.
  • ניתן לתפעול – רכיבי ממשק אינטראקטיביים כגון פקדים, לחצנים, ניווט ועוד צריכים להיות ניתנים להפעלה. המשמעות היא שמשתמש חייב להיות מסוגל להפעיל רכיבי ממשק על ידי זיהוים תחילה, ולרוב על ידי לחיצה פיזית, הקשה, החלקה או גלגול. לאלו שאינם יכולים לקיים אינטראקציה בדרכים אלו, פקודות קוליות או שימוש במכשירי עזר אחרים כמו שרביטים ראשים ומעקבי עיניים.
  • מובן – זה אומר שהטכנולוגיה צריכה להיות ברורה ועקבית במצגת ובפורמט, עם דפוסי שימוש ועיצוב צפויים. למשתמשי קצה לא צריכה להיות בעיה בהבנת המשמעות והמטרה של המידע המוצג בתוכן תוך הבחנה בזרימת המשתמש ובפעולת הממשק.
  • חזקה – איתנות היא היכולת של תוכן לתפקד בצורה מהימנה על ידי מגוון רחב של טכנולוגיות, כולל מכשירי עזר.

היעדר אחד מארבעת העקרונות הללו יהפוך את האינטרנט לבלתי נגיש למשתמשים עם מוגבלויות.

מרכיבי נגישות האינטרנט

נגישות האינטרנט היא היבט המכסה כל מרכיב באתר. המרכיבים השונים של האתר צריכים להיות מחוברים זה לזה ומשלימים זה את זה כדי ליצור אתר פונקציונלי וזמין לטובת בעלי מוגבלויות.

רכיבים אלה כוללים:

תוֹכֶן

תוכן כולל את המידע בדף אינטרנט או ביישומי אינטרנט, כגון טקסט, תמונות וצלילים. או הקוד, הסקריפט או הסימון שמגדירים את המבנה, המצגת וכו' של האתר.

סוכני משתמשים

סוכני משתמשים הם דפדפני האינטרנט, דפדפני הטלפון הנייד, נגני המדיה, הפלאגינים, הטכנולוגיה המסייעת ותוכנות אחרות הפועלות בשם משתמש.

כלי כתיבה

זו התוכנה שיוצרת אתרים כמו עורכי קוד, מערכות ניהול תוכן, בלוגים וכו'.

כלי הערכה

כלים שיעזרו לך לבדוק את האפקטיביות של תכונות הנגישות שלך ולעזור לעקוב אחר מאמצי התיקון שלך.

דוגמאות לנגישות אינטרנט

הוספת טקסט חלופי (טקסט חלופי) לתמונות:  ניתן לעשות זאת על ידי הוספת תיאור של הטקסט בסימון/קוד (img alt=”הלוגו של מונסידו”). טקסט חלופי משמש קוראי מסך וטכנולוגיות מסייעות אחרות כדי לקרוא את המידע על התמונות בקול לאנשים עם לקויות ראייה. הטקסט החלופי מועיל גם למשתמשי אינטרנט שהתמונות שלהם כבויות בגלל רוחב פס נמוך למשל. כמו גם להיות משאב נוסף לאופטימיזציה למנועי חיפוש. טקסט חלופי חייב להיות קצר ותיאורי כאחד.

דוגמה לטקסט חלופי טוב ורע:
רע: תצלום של גורים. טוב: שלושה גורי לברדור יושבים בסל. לתמונות שנועדו אך ורק למטרות דקורטיביות, השתמש בטקסט alt null (img alt="").

ודא פונקציונליות המקלדת. עבור אנשים עם בעיות ניידות, בעיות מוטוריקה עדינה, או אפילו כאלה עם מוגבלות זמנית כמו אצבעות שבורות, השימוש בעכבר כדי לנווט יכול להיות קשה. אז הם חייבים להיות מסוגלים להשתמש באתר באמצעים אחרים, כמו מקלדת. עבור אתרי אינטרנט נגישים, כל הפונקציונליות זמינה באמצעות מקלדת. משתמשים יכולים לעבור בין תוכן או להשתמש בטכנולוגיה מסייעת המחקה את דפוס הניווט במקלדת.

ספק תמלילים עבור אודיו. עבור אלה עם ליקויי שמיעה, קבצי אודיו כמו קטעי קול, פודקאסטים או אפילו סרטונים אינם נגישים. קיום תמלול של תוכן האודיו מאפשר לאנשים לקויי שמיעה לצרוך את התוכן.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן